Den Haag heeft door haar ligging tussen de Noordzee en de snelweg A4 weinig ruimte voor uitbreiding. Haar groei kan alleen plaatsvinden door verdichting binnen haar eigen grenzen.

 

De wens van Den Haag om de kwaliteit van de stad te verbeteren heeft geleid tot het terugdringen van het autoverkeer in de binnenstad en het gelijktijdig verbeteren van de capaciteit van het openbaar vervoer. De Grote Marktstraat, de centrale as met alle grootwinkelbedrijven, wordt wandelboulevard; de trams, randstadrail en parkeervoorzieningen gaan ondergronds.

 

De grootste uitdaging van dit project was het bewijzen of architectuur een positieve bijdrage kan leveren aan het rigide, stroeve pragmatisme van de infrastructuur. Het gebouw is een 1250 meter lange en 15 meter brede tunnelbuis met twee stations, waartussen een 650 meter lange parkeergarage, deels over twee lagen. De plattegrond wordt bepaald door de grenzen van de bovenliggende percelen. Ten behoeve van een goede ondergrondse oriëntatie, een goed sociaalveilig gevoel, en om te voorkomen dat dit gebouw een monotone buis zou worden, is elke gelegenheid aangegrepen om de hoogte en breedte te variëren, alle mogelijke verbindingen te maken, tussen de verschillende programma’s onderling en naar de omliggende bestaande winkels, alsook doorzichten te maken naar de bovengrondse stad.

Jury NL Bouwprijs aan het Woord

“Bij het ontwerp en de realisatie van dit project is goed gekeken en geluisterd naar de eindgebruiker. De diverse ruimten zijn zo ingericht dat het verblijf aangenaam en sociaal veilig is. Dit is mede bereikt door de toepassing van bijzondere materialen, een hoog verlichtingsniveau en oog voor detail. Het Souterrain is van grote betekenis voor de Nederlandse bouwsector, met name op het gebied van ondergronds bouwen.”

Prijzen

  • Betonprijs 2005
  • Schreuderprijs 2005
  • De Nederlandse Bouwprijs 2007, categorie Bouwwerken

Team

  • Rem Koolhaas, Architect bij OMA

  • Rob Hilz, Architect bij LAB-DA Architecten / OMA

  • Rients Dijkstra, Architect bij OMA

  • René Heijne, Architect bij OMA

  • Floris Alkemade, Architect bij OMA

  • Frans Blok, 3D visuals bij OMA

  • Hernando Arrazola, Architect bij OMA

  • Fuminori Hoshino, Architect bij OMA

  • Winny Maas, Architect bij OMA

  • Farshid Moussavi, Architect bij OMA

  • Martin van Gerrevink, Projectleider bij LAB-DA Architecten

  • Martin Pasman, Technisch Tekenaar bij LAB-DA Architecten

  • Peter Toering, Tekenaar bij LAB-DA Architecten

  • Gemeente Den Haag, Opdrachtgever

  • Tramkom, consortium van Van Hattum. Blankevoort, Ballast Nedam en Strukton, Aannemer

  • Gemeentewerken Rotterdam, Adviseur Constructies

  • Technical Management, Adviseur Installaties